Blog
De aanpak van een bovenschoolse plusklas
- 17 juli 2019
- Posted by: manon
- Category: Geen categorie
Het laatste half jaar ben ik verantwoordelijk geweest voor de bovenschoolse plusklas van de openbare scholen in Apeldoorn. Dit sluit naadloos aan bij alles wat ik de afgelopen vijftien jaar heb gedaan. De kennis en ervaringen die ik heb opgedaan pas ik toe in mijn lessen. Wat betekent dat precies?
Wereld vergroten
In de eerste plaats geef ik mijn leerlingen veel informatie. Mijn doelgroep is een club leerlingen met veel capaciteit. Zij kunnen veel aan, dus dat bedien ik door verbreding. Ik sluit niet aan bij het reguliere basisschoolcurriculum, maar geef heel andere informatie. En veel. Hierin kom ik tegemoet aan de leerbehoefte van de kinderen en help ik ze om hun wereld te vergroten. Want dat kunnen ze aan en daar genieten ze van, hun leerhonger wordt gestild.
Normale vaardigheden
Door de aanzienlijk grotere hoeveelheid lesstof en huiswerk waar mijn leerlingen mee geconfronteerd worden, krijgen ze de gelegenheid dezelfde ervaringen op te doen als gemiddeld begaafde leerlingen binnen het reguliere onderwijs. Zoals gefrustreerd raken omdat het moeilijk is en je bij de start absoluut niet ziet hoe je de opdrachten goed en binnen een redelijke termijn afkrijgt. Ze leren de noodzaak van nauwkeurig en netjes werken, want anders raken ook zij het overzicht kwijt. Het maken van een planning kan ineens zin hebben. Daarnaast leren ze op niveau begrijpend lezen. Ze beantwoorden niet aan de hand van simpele verhaaltjes meerkeuzevragen, waarbij met de nodige creativiteit alle antwoorden verdedigbaar zijn. Daarvoor in de plaats krijgen ze open vragen waarbij niet sprake is van goed en fout, maar waarbij de beredenering hetgeen is waar het om gaat. De antwoorden laat ik op verschillende manieren controleren. Bijvoorbeeld via een stroomschema waarbij het belangrijker is hoe je tot het antwoord gekomen bent, dan wat je antwoord precies is. Ook leren ze zelf vragen te formuleren en te beantwoorden via eigen onderzoek ernaar.
Specifieke aandachtspunten hoogbegaafdheid
Daarnaast laat ik ze elkaars werk beoordelen via ouderwets nakijken of het aan elkaar presenteren van hun werk. Hierdoor komen deze perfectionistische slimmeriken in een kwetsbare positie: iemand anders dan de leerkracht en zijzelf kijkt mee. Met als doel dat ze erachter komen dat iedereen tot andere antwoorden komt, ook die hele slimme klasgenoot heeft niet alles hetzelfde als het antwoordblad. En daarbij te ervaren dat de wereld niet vergaat als je fouten maakt. Dat het juist prikkelend kan werken als je inzicht krijgt in andermans denkproces. Want het perfectionisme is een belangrijk kwetsbaar punt van de doelgroep . Door aandacht te schenken en de leerlingen te laten oefenen hoe met perfectionisme om te gaan zodat het voor ze werkt in plaats van tegen ze, kan zorgen voor een stevige basis voor de rest van hun leven. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor hun gevoeligheid: leren dat het een kracht is die ver ontwikkeld kan worden in plaats van een zwakte waarmee moet worden geleerd om te gaan.
Vol vertrouwen zaadjes planten
Ik heb niet de illusie dat alles wat ik aanbied ook daadwerkelijk blijft hangen. Maar dat is niet erg. Ik vertrouw erop dat ik veel zaadjes plant die zullen ontkiemen wanneer de tijd rijp is. Dit hoef ik niet te toetsen, daarop is mijn programma ook niet gericht. Het gaat niet om de overdracht van feitelijke kennis, maar om het zo benaderen van de kinderen dat zij zichzelf en hun capaciteiten scherp in beeld krijgen en -om in de metafoor te blijven- hun grond dusdanig vruchtbaar te maken dat alles wat zij willen daarop kan groeien en bloeien.
Tenslotte
Mocht je het prettig vinden mijn advies te krijgen over wat te doen met jouw plusklas op school of samenwerkingsverband of wil je graag met mij overleggen hoe jouw slimme kind of een die onder jouw hoede valt zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, neem dan gerust contact met me op!